Tilbake til bloggen
3.7.2020

Slik får du markedsbudsjettet til å rekke lengre

Skrevet av:
Ole Peter Galaasen

"Aprilahjelpen" #7

Vekststrategier, strategiske partnerskap og praktiske tips for markedsføring

Effektiv markedsføring er en forutsetning for at små og mellomstore bedrifter lykkes. Med gode verktøy og planer kan du oppnå veldig mye på et lite markedsføringsbudsjett, mener Julia Paulsen, Head of Marketing and Digital Sales i Aprila Bank.

– Faren min fortalte meg i ung alder at om man står stille, gjør man egentlig ikke det. Siden andre går fremover, vil du selv i realiteten gå bakover. Slik er det også med markedsføring og kundepleie, sier Paulsen muntert. Tobarnsmoren har bodd fem år i Norge, vokste opp på landet i Finland og har jobbet med forretningsutvikling siden hun var 14 år.

Etter å ha fullført en mastergrad i International Business Management ved University of Kingston i London jobbet hun som Head of Branding for Nordics i Zalando, Director of Digital Strategy i Telenor Digital og Head of Digital Sales and Service i DNB.

Forenkler hverdagen til gründere

Paulsen forteller at motivasjonen hentes gjennom gleden fra kontakten med små bedrifter.

– Jeg har jobbet med markedsføring i forskjellige bransjer hele livet, og erfaringene har lært meg å verdsette muligheten til å jobbe med forretningsutvikling for små bedrifter. Oppgavene mine i Aprila Bank gjør at jeg kan hjelpe gründerbedrifter gjennom en fase preget av hardt arbeid. For meg handler dette om å kunne bidra til at småbedrifter får superkrefter i en krevende etableringsfase, sier hun og understreker:

– Visjonen vår er ikke bare å være en ny digital bank, men å kunne hjelpe de som dedikerer livet sitt til en forretningsidé. Jeg vet at mange gründere ikke tar ut lønn eller ferie, og at jobben går utover privatlivet. Vi ønsker å gjøre noe med dette og skape en enklere hverdag for gründere.

Ulike markedsstrategier

Hun peker på flere forhold som må kartlegges for å lage en effektiv markedsføringsplan.

– Det er åpenbart at markedsføring bestemmes av hvilken bransje du er i, men samtidig er det generelle forutsetninger som at kunden alltid må prioriteres. Det første en bedrift derfor må forstå er hva kundene trenger hjelp med gjennom året. For å forstå dette må du lage en kalender over kundenes etterspørsel.

– Om du ser på et rengjøringsselskap vil de alltid ha ulike datoer som har høyere etterspørsel. For å kunne tilby de beste tjenestene må du tilpasse tilbudet for ulike hendelser. Om du ser på en konfirmasjon kan du eksempelvis tilby både renhold før og etter festen. For å kunne tiltrekke seg kunder må man lage gratis innhold som forklarer fordelene ved å kjøpe en pakke som dekker hele arrangementet. Samtidig vet vi at du må sørge for at innholdet er tilpasset hva den enkelte kunden søker på ved slike tilfeller.  

– Når du har kartlagt hvilke datoer som har økt etterspørsel må du lage innhold som skaper tillit og nytte for både eksisterende og nye kunder. Slike artikler må alltid baseres på søkeordsanalyser for å vite hva kundene søker etter. Ingen søker på firmanavnet, men de har kanskje spørsmål om et spesielt problem. For å fange opp alle slike søk må man gjøre søkeordsanalyser og bestemme hvilke kanaler somer mest relevante for kundene, sier Paulsen.

Dersom du skal vekke Julias oppmerksomhet med din markedsføring - inne i mellom tiden med to barn, mann og hund - bør den være relevant og treffe henne på rett sted til rett tid.

Organiske søk og sosiale medier

Paulsen forteller at innholdsmarkedsføring må planlegges for ulike kanaler som egen nettside, Facebook eller Instagram.

– Om man ønsker å ha en egen nettside er det viktig å kartlegge søkeord og å skape innhold som svarer på disse spørsmålene. Uavhengig av kanal er muligheten for engasjement og kommunikasjon med kundene viktig. Dagens spesielle situasjon gjør det også viktig å oppdatere åpningstider slik at kundene vet når du tilgjengelig.

– Facebook er perfekt for morsomme og enkle budskap som skaper engasjement. En håndverker kan eksempelvis legge ut video av den siste jobben som er utført. Man trenger heller ikke være en profesjonell fotograf, men kan bruke sin egen mobiltelefon. På Instagram eller Pinterest bør man vise hva man faktisk leverer, eksempelvis i forbindelse med bryllupssesongen for en frisør. Det er også viktig å trekke frem de ansatte og få de selv til å fortelle hvorfor de brenner for jobben de gjør, sier hun.

Paulsen trekker frem LinkedIn som en plattform som passer best for mer seriøs B2B-kommunikasjon.

– På LinkedIn bør man anvende en mer seriøs «tone of voice», og i større grad henvende seg til forretningspartnere. Det viktigste er å ha en plan for innholdsproduksjonen og hvilke kanaler som skal brukes. Det handler ikke bare om å selge, men om å bygge tillit og skape innhold som har verdi for kundene, sier hun.

Søkeordsanalyser og «call to action»

For å skape innhold som er relevant og nyttig for kunder og partnere anbefaler Paulsen grundige søkeordsanalyser før man begynner innholdsproduksjonen.

– Google Trends og Quora er fine verktøy for å kartlegge hvilke spørsmål kundene dine lurer på. På denne måten vet du at artiklene dine svarer på reelle problemstillinger som opptar kundene. Det er enklere å lage godt innhold når du vet hva kundene dine er interessert i.

Hun peker også på viktigheten å oppfordre til handlinger i banner-kampanjer.

– Om du velger å bruke penger på bannerannonsering er det viktig å ha et tydelig «call to action». Mange bruker penger på annonsering uten å vite nøyaktig hva de ønsker å oppnå. Det handler om å gjøre det så enkelt som mulig å kjøpe produktet ditt, sier Paulsen.

Strategisk partnerskap

Hun understreker viktigheten av å forstå at ingen virksomheter lever isolert fra andre.

– La oss se for oss en lokal blomsterbutikk. Slike virksomheter kan ikke konkurrere direkte med store nasjonale aktører, men bør heller å inngå partnerskap med bakeriet, kirken eller andre lokale virksomheter. Dermed kan kunder bestille kake til festen sammen med blomstene. Det er enklere å komme i kontakt med nye kunder gjennom andre virksomheter. Relevante partnere gjør at du kan konkurrere med de store aktørene, sier hun.

– Om du ser for deg en hudpleiesalong i Oslo er dette et veldig konkurranseutsatt marked. Da er det viktig å definere hva som gjør selskapet spesielt. Et eksempel er å spesialisere seg på helse fremfor skjønnhet. I en slik situasjon er det naturlig å vite hva slags behandlinger den prioriterte målgruppen etterspør. Mange innen helsesektoren går veldig mye og har behov for fotpleie. Da kan det lønne seg år ette markedsføringen mot sykehjem og sykehus. Det handler om å tenke utenfor boksen og å finne virksomheter som også vil ha en fordel av å samarbeide med deg, sier hun.

Kundereisen og GDPR

Paulsen er opptatt av at nettsider skal være enkle å bruke og lett å finne. Hun mener god planlegging er en forutsetning for å lykkes med brukeropplevelsen og kundereisen.

– Om du ønsker å bygge en nettbutikk må du være sikker på at kundene finner den, noe som krever at du kan det grunnleggende innen søkemotoroptimalisering. Det finnes mengder av godt og gratis innhold som hjelper deg med gode SEO-tiltak. Først og fremst må siden optimaliseres for organiske søk fra Google. For det andre må siden være enkel å bruke, sier hun.

Hun peker på at personvern og GDPR blir stadig viktigere for å bygge tillit blant kundene.

– Les deg opp på GDPR og sørg for at du er innenfor lovverket. Dersom du bruker verktøyet Wordpress kan du enkelt bruke WooCommerce som har egen støtte for innhenting av samtykke slik at du kan gjøre re-marketing. Selv en vanlig e-post via Mailchimp krever at du har innhentet samtykke fra kunden. Det er helt nødvendig å ta GDPR på alvor, sier hun.

Remarketing og optimalisering

Paulsen forteller at markedsbudsjettet kan brukes mer effektivt om man retter seg mot segmenter som ligner på dine kunder.

– Dersom du har innhentet samtykke, bruker tracking pixel og Google Analytics kan du enkelt sette opp en Facebook-kampanje som retter seg mot personer som ligner på kundene dine. Du kan også enkelt analysere hvordan kundene bruker nettsiden din. Da kan du identifisere hvor kundene faller av i kundereisen og utforske hvordan du kan gjøre denne siden bedre. Jeg anbefaler å teste ulike knapper, farger eller tekst for å se hvilke sider som fungerer best.

– Mange satser på nye kunder, og glemmer at det er like viktig å ta vare på eksisterende. Det er ganske normalt at de gode tilbudene kun gjelder nye kunder. Kundene som har vært trofaste lenge må ofte betale full pris. Jeg anbefaler derfor å rette kampanjer og tilbud mot kundene som allerede har handlet hos deg. Da skaper du lojale kunder og øker «Customer Lifetime Value».  

– Til syvende og sist handler det om å skape en god opplevelse for kunden, noe som resulterer i mer salg for deg. Om du forstår kundene dine kan du lykkes uten et stort markedsbudsjett, avslutter Paulsen.

Tre strategiske grep for effektiv markedsføring:

(1) Kalender for innholdsproduksjon
Lag en kalender for innholdsproduksjon tilpasset hva kundene har behov for gjennom året (årshjulet).
(2) Forstå hva kunden er opptatt av
Kartlegg hva kundene dine er opptatt av og produser innhold basert på dine funn fra søkeordsanalyser.
(3) Inngå partnerskap med lokale aktører
Samarbeide med relevante partnere. Slik blir flere oppmerksom på deg, og du kan bidra med å forenkle kundens hverdag.

Kassekreditt tilpasset småbedrifter

Bruk tiden på det du tjener penger på

Søk her