Tilbake til bloggen
4.5.2020

Nets omdirigerer medarbeidere fra handelsbransjen for å støtte Skatteetaten

Skrevet av:
Gjesteblogger

#holderhjuleneigang ved hjelp av fleksibilitet og kompetanse

Da butikker, hoteller og restauranter stengte ned som følge av myndighetenes retningslinjer, satt ikke deler av Nets kundeservice og ventet på at telefonen skulle ringe – det visste de at den ikke kom til å gjøre på en god stund.

Samtidig som telefonen sluttet å ringe med spørsmål fra små og mellomstore bedrifter om betalingsterminaler, begynte telefonen å ringe hos Skatteetaten. Den årlige telefonstormen om skatteoppgjøret hadde begynt. Oppå dette, kom alle telefonene fra bedrifter som nå hadde behov for informasjon om hvordan de skulle få utbetalt kompensasjon for å holde stengt eller slet med vesentlig inntektsfall grunnen krisen.

Anna-Karin Østlie

Heldigvis er det ofte slik at når en mulighet forsvinner, dukker en annen opp, forteller en ivrig Anna-Karin Østlie, Direktør for Payments Norge i Nets. Hun snakker om tidlig april, da Nets fikk en telefon fra Finans Norge som samarbeider med Skatteetaten. Skatteetaten trengte nemlig hjelp til å forsterke den kommende telefonstormen.

– Vi sa selvsagt ja til å stille med ressurser. Våre ansatte i diverse kunde- og servicerettede roller, satt mer ledige grunnet covid-19, men de snudde seg virkelig raskt rundt.

Nets bidrar med ansatte og løsninger til kompensasjonsordningen for bedrifter

Kompensasjonsordningen for bedrifter er et samarbeid mellom finansnæringen og Skatteetaten, hvor forvaltningsansvaret ligger hos Skatteetaten. Ordningen skal bidra til at levedyktige bedrifter, som er hardt rammet av virusutbruddet, skal komme seg gjennom krisen. I dette arbeidet bidrar Nets med å levere KAR integrasjon – en løsning som sikrer at pengene blir overført til riktig bedrift. I tillegg bidrar 22 Nets-ansatte, som til vanlig blant annet arbeider med betalingsterminaler, nå med å veilede bedriftsledere gjennom søknadsprosessen til kontantstøtte for Skatteetaten.

Ane Nysveen Hellum

Ane Nysveen Hellum, som er rekrutteringsansvarlig i Nets og nå er utleid som Chief HR Officer for kompensasjonsordningsteamet, forteller at hun er veldig imponert over hvordan Skatteetaten har satt Nets-ansatte inn i prosjektet. Tilsvarende over hvor sporty Nets har håndtert situasjonen, og snudd seg rundt.

– Jeg er veldig imponert over hvor godt Nets-ansatte har stått på og vist fleksibilitet i den situasjonen Norge står i nå. Våre ansatte har fått veldig god oppfølgning og opplæring av Skatteetaten, og det har vært et veldig godt samarbeid. Tilbakemeldingene jeg har fått er at våre ansatte er veldig glade for å kunne bidra og være med på den samfunnsdugnaden som dette er. Det er en vinn-vinn for bedrifter, myndigheter og våre medarbeidere som ellers hadde sittet uten arbeidsoppgaver, forteller Ane Nysveen Hellum.

En vinn-vinn for bedrifter, myndigheter og ansatte

Så langt har mer enn 15 000 bedrifter søkt på kompensasjonsordningen. Her har Nets sine ansatte besvart flere tusen henvendelser som har bidratt til raskere hjelp og en god søknadsprosess.

Anna-Karin Østlie, forteller at hun er glad for å bistå myndighetene under koronakrisen.

– Det har vært fantastisk å se hvor raskt og effektivt ansatte fra Skatteetaten og Nets har kommet sammen og remobilisert for å sette opp kundeserviceoperasjonen for Skatteetaten. Vi er glade for å kunne hjelpe Skatteetaten i et viktig samfunnskritisk arbeid. Å få utbetalinger til å komme raskt og riktig frem, er noe vi har lang erfaring med. Vi leverer kundeservice til banker og selskaper, men dette er første gang vi jobber som en integrert del av et statlig kundeserviceteam. Vi håper at vår kompetanse på betaling og utlån av kundeservice-medarbeidere bidrar til å få kontantstøtte ut til bedriftene, slik at vi unngår flest mulig unødvendige konkurser og oppsigelser, sier Anna-Karin Østlie

Skrevet av: Ida C. Johannessen, Digital Marketing Manager

Kassekreditt tilpasset småbedrifter

Bruk tiden på det du tjener penger på

Søk her